woensdag 16 maart 2016

Het was weer een feestje.

Vorige week heb ik voor de tweede keer een dagje gespeeld met de Wonderfill garens in het Threaducation Centre in Epe. De vorige keer had ik mij op ene helft van de garens geconcentreerd en deze keer waren de andere garens aan de beurt. Het was weer een gezellig een leerzaam dagje stoeien onder leiding van Herma de Ruiter en haar dochter. Nu, na twee keer weet ik precies welke garens bij mij en mijn machine passen. Ik heb van deze garens alvast de staalkaarten gekocht en als de staalkaart van  Splender en Silco ook binnen zijn kan het leuke werk beginnen, garens sparen.




Verder ben ik met mijn eind opdracht voor QS13 begonnen.
Zoals ik de vorige keer vertelde ga ik op mijn blog de vorderingen beschrijven en op de pagina QS13 en Jo komt uiteindelijk het totale verhaal te staan.

Zet je schrap, hier komt het eerste stap in het proces.
Mijn opdracht is: 'Maak een body pièce - een ruggengraat. Verwerk daar een landschap in zoals de Waddenzeerol. Verdiep je in de ruggengraat: wat is de functie, wat is de betekenis, links en rechts verschillend etc."

Ik ga de opdracht aanpakken zoals ik alle opdrachten tijdens QS13 heb aangepakt, maar wel ga ik er in verwerken wat ik heb geleerd tijdens de les van collega Elise.
De werkwijze wordt dus:
  • Analyse van de opdracht
  • Onderzoek naar de opdracht
  • Ontwerpen
  • Voorbereiding
  • Realisatie
  • Presentatie
Analyse 
Deze fase bestaat uit het goed lezen van de opdracht. Wat ligt vast en wat niet en het zoeken naar de ruimte in de opdracht. Hoewel het een vrij gedetailleerde opdracht is, zit er wel een opening in. Bij de inleiding heeft Hanny Spierenburg aangegeven dat het een richting is die aanzet tot een denkrichting, de route van het het onderzoek. Die ruimte ga ik dus gebruiken.

Onderzoek
De theorie van de ruggengraat























Ruggengraat, ook wel wervelkolom genoemd bestaat uit 33 / 34 wervels en door de vorm en omdat ze boven op elkaar gepositioneerd zijn, ontstaat er een hol kanaal. In dit wervelkanaal bevindt zich het ruggenmerg. De wervels beschermen het ruggenmerg en dragen het gewicht, daardoor zijn de lagergelegen wervels groter en anders van vorm. De wervelkolom steunt op het bekken
De vorm is een dubbele S en vangt daardoor de schokken op van de gevoelige hersens
Het gebied tussen de onderste halswervel en de eerste borstwervel is een belangrijke aanhechtingsplaats voor spieren en banden en een verzamelplaats van bloedvaten, zenuwen en lymfevaten. Het ruggenmerg is het deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het wervelkanaal bevindt. Het bevat naast zenuwbanen ook zenuwcellen die al een deel van de signaalverwerking van de zintuigen en de uitgaande signalen naar de spieren voor hun rekening nemen
Het is omgeven door harde en zachte hersenvliezen
Het ruggenmerg verbindt het onderste gedeelte van de hersens (hersenstam) met het perifere zenuwstelsel. Via stijgende zenuwbanen  bereikt sensorische informatie van de zintuigen de  hersens. Via de dalende zenuwbanen sturen de hersens het lichaam aan.

Zuil gevormd door wervels gelegen in de rug
Ruggengraat tonen ( laten merken dat je karakter hebt)

De onderstreepte woorden ga ik gebruiken  in het brainstorm proces.

Brainstormen

  • Wervels, verschillend van formaat, dubbele S bocht
  • Hol kanaal waarin ruggenmerg, zenuwbanen en zenuwcellen
  • De functie van de ruggengraat is bescherming, bewegelijkheid en stabiliteit
  • Mijn lief biedt mij stabiliteit en bescherming en geeft mij de mogelijkheid om mij te blijven ontwikkelen = bewegelijkheid
  • Mijn lief is mijn ruggengraat
  • ik wil dit het verhaal in mijn opdracht verwerken (de landschapjes), maar hierover de volgende keer.
Ontwerp
De eerste ruwe schets. 




Zo ongeveer zou het er uit kunnen gaan zien, maar de dubbele S bocht mag wat meer uit de verf komen en het moeten zeker geen bloemen worden, maar zeker ook geen ruggenwervels. Met andere woorden ik wil een afgeleide maken.



















Proefjes van in het klein van hoe het er uit kan gaan zien.


Op de laatste van de vier ga ik verder voortborduren



Het organza is het ruggenmerg, het mul vertolkt de zenuwbanen en zenuwcellen


Katoen is de wervel en in het midden zit het kanaal waar de zenuwbanen en zenuwcellen door heen lopen die uitwaaieren om hersens, spieren enz. aan te sturen.
Dit ga ik verder uitwerken, volgende keer meer. 

En als je belangstelling hebt, kijk dan ook even op de pagina Buitenleven en Jo


4 opmerkingen:

  1. Prachtige garens, een lust voor het oog! En bijzonder je ontwerp voor de eindopdracht en je methode van verwerken.
    Komt zeker iets moois uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superfijn om met je mee te mogen kijken hoe je de opdracht aan gaat pakken en om je vorderingen te mogen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een interessante weg ben je al aan het inslaan. Zo leuk om dit te mogen volgen. Dat gaat vast weer iets heel bijzonders worden. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je je ruggegraat ziet op tekening mag hij liefst niet in s vorm staan. Scoliose is pijnlijk en dan heb je ook geen gelijke heupen.vind het interessant hoe je aan het zoeken bent , succes

    BeantwoordenVerwijderen