zaterdag 13 april 2013

Even in het Heitelan





Hoewel het in de Achterhoek goed wonen is voelt het weidse Friese landschap als thuiskomen en soms als ik de "grens" overga heb ik zin om het Friese volkslied te gaan zingen. 



Het was niet echt een uitje, wij hebben hard gewerkt, maar na een fikse schuur en lak beurt is onze visserman Pluut de EB 74 weer in super conditie.




Ook al woon ik al heel lang niet meer in Friesland toch blijf ik er altijd mee verbonden. In 2012 heb ik mijn geboorte grond verwoord in een quilt.
Deze quilt is gemaakt tijdens de workshop Hedendaags & Eigentijds. De laatste workshop van docente Ina Klugt. De opdracht was: neem stofjes mee  en ruil tijdens de les één stofje met een mede cursist. Van de stofjes moesten wij een aantal blokken maken van uit de hand gesneden stroken. 
Vervolgens, hoe verwerk je de blokken tot een quilt? In de nachtelijke uren kreeg ik het idee. De blokken deden mij denken aan mijn jeugd. 
Aan de Slachte, een voormalige waterkering, 42 km lang dwars door Friesland en ruim duizend jaar oud. Ik ben geboren, op het punt waar de Slachte begint, bij de huidige waterkering die nu het Friese land beschermt tegen de Waddenzee. Als kind gingen wij vaak even de zeedijk op en hadden dan een prachtig uitzicht over het land, met in de zomer prachtig kleurige akkers en in de winter grijze klei. Aan de andere kant de Waddenzee met bij helder weer aan de overkant de eilanden en in het donker de lichten van de vuurtorens.



De zomer op de zeedijk heb ik in deze quilt trachten te verwoorden.
De akkers met de gewassen en dwars daar doorheen de Slachtedijk.
De zeedijk met het gras en de basaltblokken.
De Waddenzee, het blauw van het water, het beige van het zand bij eb.

Als verbinding heb ik regels van een liedje van de Dijk toegevoegd.
" Op de rimpelloze vlakte van een vlekkeloos bestaan.
  Als de akkers slapend dromen in de ondergaande zon.
  In de luwte van de leegte duurt het dagen, duurt het uren.
  Als het golft dan golft het goed."

Voor mij was het een heel erg leuk project om aan te werken en weer een stapje dichter bij mijn ontwikkeling van traditioneel naar hedendaags & eigentijds en wie weet naar een beetje Art.

1 opmerking:

  1. Het verhaal achter jouw quilt kende ik maar het is erg leuk om er nu ook foto's bij te hebben. Geboortegrond is zo speciaal, dat je dat je leven lang mee draagt.
    http://quiltaart.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen