dinsdag 9 oktober 2018

Biezenmortel 2018

Voor mijn verjaardag werd ik verrast met een super cadeau, de masterclass Biezenmortel.
Vijf dagen lang heb ik mij ondergedompeld in de wereld van de textielkunst.

Biezenmortel is een masterclass die georganiseerd wordt door Flox den Hartog Jager.
Monika Auch was onze lesgever.

Voorwerk
Ter voorbereiding van de masterclass werd gevraagd om foto's  maken van de woonomgeving. Mijn foto's waren vooral foto's van een warme en droge zomer.



















Aan het werk
Dagelijks waren er interessante presentaties met veel beeldmateriaal en iedere dag begonnen wij  met tekenoefeningen.
Het vertalen van een thema / onderwerp in eigen beelden en beeldtaal en de verdieping van het begrip van compositie was vooral praktijkgericht.
Aan de hand van de foto's werd naar de bijbehorende emoties gezocht en vervolgens daar weer de (textiele) materialen bij.
Voor mij zijn het vooral de zorgen om het veranderende klimaat en de materialen die de droogte uitbeelden zijn sober van kleur.


En toen werd het menens
Alle deelnemers kregen een  schildersjas uitgereikt met de opdracht er een kunstwerk van te maken. Een super goed idee, er ontstond gelijk een verbondenheid.
Fotograferen
Het maken van goede foto's van mijn werk vind ik altijd een hels karwei. De oefening in de praktijk was voor mij ook een zeer leerzaam onderdeel.
Presentatie
Het presenteren van het werk en wat er bij komt kijken hebben wij op de laatste dag uitgewerkt. Het plan staat in de stijgers en tijdens de Handwerk en Quiltdagen van 15 t/m 17 november is het resultaat te zien.

Trots en geïnspireerd 
De vijf dagen waren voor mij zeer waardevol. Ik ben super geïnspireerd en ga met al het geleerde deze winter aan de slag.

7 opmerkingen:

  1. Leuk je verslag te lezen. En dan straks jullie resultaten te zien op de Handwerk en Quiltdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zul je genoten hebben. Ik hoop straks foto's van de resultaten te zien want ik kan helaas niet zelf komen kijken, Gefeliciteerd met je "master" diploma en nu heerlijk aan het werk met alle nieuwe inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een grappig idee om van die jassen een kunstwerk te maken. Jammer dat je zo'n masterclass alleen mag volgen als je Quilten speciaal hebt afgesloten of de twee jaar bij Ginni.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag Jo, en een goede vertaling van het onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hele ervaring Jo, daar kan je mee verder. Prachtig park en aan jou welbesteed! Op naar nog meer kunstenaarschap. Hoop het werk in Den Bosch te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een zeer bijzonder ervaring. Je hebt er een goed verslag van gemaakt! Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten straks in Den Bosch?
    Ook ik heb jaren geleden mee gedaan met de eerste groep Helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen