dinsdag 10 maart 2015

Een beetje zomer gevoel

Nou ja, dat is misschien wel heel erg optimistisch, maar een weekend vol met quilt activiteiten en mooi weer maakt mij heel blij. Vrijdagmiddag gezellig een QB met mijn clubje en zaterdag les vijf van QS13.

Hiep, hiep, hoera, zaterdag kreeg mijn huiswerk, een 
fotocompositie en een daarop geïnspireerde collage een goede beoordeling. De feedback  van de docent en je collega cursisten is natuurlijk elke keer weer een beetje spannend, maar het klopte deze keer helemaal van  het begin (het idee, het onderzoek) tot en met het eindresultaat. 



Er waren twee punten van aandacht, ik had de collage beter af kunnen werken met matte lak dan de door mij gekozen glanslak.

(Ze hadden eens moeten weten hoe ik daar thuis over heb zitten   dubben Uiteindelijk heb ik gekozen voor glans, als tegenstelling, maar inderdaad mat past beter bij het ruwe hout).De presentatie van mij werk was naadje. Ik had de collage op een hoekje van de radiator neergezet en zo presenteer je het werk niet. Een goede presentatie is een voorwaarde volgens onze docent en natuurlijk heeft ze een punt, zowel over de lak als over de presentatie.  

De les ging over Ritme en onze docent  Maryan Geluk maakte van de zaterdag één groot feest. De toelichting van Maryan op haar werk met ondersteuning van veel foto’s was hartstikke interessant. Tussendoor kregen wij allemaal tips waar je wat aan hebt, zoals bijvoorbeeld "maak tijd voor jezelf vrij, gun je zelf die tijd als is het maar twee uur per dag". Vooral voor de vrouwen onder ons is dit een lastige. Alle andere dingen komen op de eerste plaats, het werk, het huishouden, de familie of…..vul zelf maar in. 

De inleiding over Ritme aangevuld met een film over ritme geeft weer wat meer inzicht over wat een ritme is en de invloed van een ritme op je werk. 

Naast de collage opdracht was er nog een huiswerk opdracht ter voorbereiding op les vijf.  Zeven dagen achtereen een halfuur per dag lijnen tekenen. Uiteindelijk heb ik er acht gemaakt. 




Met deze lijn tekeningen zijn wij aan de slag gegaan. Een cirkel knippen uit een lijn tekening en vervolgens een andere tekening er onder leggen en hiervan proberen een compositie te maken. 























Vervolgens de variaties hierop, door het maken van meerdere cirkels en/of vierkanten.
De opdracht voor de volgende les is om van een op deze manier ontstane compositie een werkstuk te maken. Het hoeft niet perse in textiel, alle materialen mogen gebruikt worden.
Een uitdaging en leuk, leuk, leuk. 

Zondag heb ik mij buiten uitgeleefd op de violen en tussendoor genoten van een boek en het nieuwe Quiltnieuws.  Zie je het tijdschrift liggen op de zitting van de stoel onder het boek.



















Ook de pony’s een borstelbeurt gegeven en de staarten gewassen. Tenslotte is Monet maandag 19 jaar geworden. Met zeven jaar is hij bij ons gekomen en oei wat is dat ontzettend lang geleden.




Als laatste een foto van de uilenkast. Vorige week vrijdag was de vogelwerkgroep met jeugdleden in vol ornaat (met verrekijkers) uitgerukt om de steenuiltjes te bewonderen. Helaas wij hebben maar één uiltje vijf minuten gezien. Zondag had het uilenpaar er zin in en gaven ze een bijna uur durende show.









2 opmerkingen:

  1. Ik word helemaal blij van je enthousiasme voor QS 13. Je maakt prachtige dingen en uiteraard was je beoordeling uitstekend. Ben erg benieuwd wat de volgende opdracht gaat opleveren. In elk geval ben je al weer goed begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een prachtig en creatief weekend voor jou! Zo fraai de werken en opdrachten die je maakte.

    BeantwoordenVerwijderen